Česká verze | English version

Stará hora 13

-= Logo Geocachingu =- -= Stará hora 13 =- -= Logo FofrMišek =-

Vítejte na stránce naší první založené kešky. Je věnovaná místu, které máme opravdu rádi a doufáme, že se místo i keška bude líbit i vám!

Obecné informace

-= KRNAP =- Keška je uložena na Staré hoře, poblíž chalupy č. 13. Stará hora je hora s vrcholem těsně pod 900 m.n.m. ve východní části Krkonoš. Nacházíte se v zoně KRNAP u a proto dodržujte všechny pravidla pro návštěvu tohoto národního parku!

Pokud se rozhodnete pro delší procházku, budete uchváceni krásnou přírodou a nádhernými výhledy. -= Výhled do kraje =- Ke kešce se můžete dostat několika způsoby. Krom těch, které budou detailněji popsány, můžete kešku odlovit malou odbočkou z Eminy cesty, která vede z Pece pod Sněžkou či ze Spáleného Mlýna do Horního Maršova. Můžete se ale také rozhodnout pro jednodužsí cestu, tedy vyjet autem téměř ke kešce, ale v tom případě se musíte zastavit na správě Národního parku a získat jednorázové povolení k vjezdu.

-= Krakonoš =- Stará hora, a tedy i tato keška, se nachází v území Temný Důl, což je část obce Horní Maršov . Tato horská vesnice, která po sametové revoluci v roce 1989 zaznamenala velký nárůst turistického ruchu, díky čemuž se stále rozrůstá, je vzdálena cca 1km cestou lesem, nebo cca 3,6 km po asfaltové cestě. Horní Maršov je členem Svazku obcí Východních Krkonoš a v neposlední řadě také patří do Krakonošova království.

Historie

Většina chalup na Staré hoře byla postavena zhruba v polovině 19. století. Číslo 13 je nejvýše postavená budova na Staré hoře a byla postavena v roce 1841. Všechny domy na celém kopci patřily dvěma větvím jedné velké rodiny - Zawadillovým a Schmidtovým. V době stavby zde nebyla žádná cesta, maximálně pěšiny a jedna vozová cesta, kterou částečně kopíruje nynější asfaltka a částečně vedla přes nynější louky, co bylo potřeba, dopravovalo se za pomoci koní. stavby stavěny z dostupných stavebních materiálů: obytná část byla ze dřevěných trámů a hospodářská část byla postavena z masivních kamenů. Poslahy i stropy byly prkené, jako izolace sloužilo seno. Střecha je sedlová, původní krytinou byly ručně vyráběné dřevěné šindele. Stejné byly použity na štítech jako izolace proti větru, dešti a sněhu.

Dům se šťastným číslem 13 patřil místnímu ševci, který jednou týdně šel pěšky do Horního Maršova (dříve Marschendorf, později Maršov IV.), aby odevzdal hotovou práci a vyzvedl další boty k opravě. Obyvatelé tu chovali krávy, kozy a ostatní drobné domácí zvířectvo, pěstovali tu zeleninu a v neposlední řadě využívali všeho, co jim nabízel les. O historii domu toho moc nevíme. Je však známo, že za druhé světové války se právě v tomto domě scházelo vedení místního Gestapa ke špásování s místními slečnami, žijícími v tomto domě. Zda zde opravdu bydleli kolaboranti či zda se místní snažili předstíráním projevů přízně získat informace o nepříteli, nevíme. Faktem zůstává, že všichni byli po válce vysídleni a pokud se dochovaly očitá svědectví, nebylo to loučení právě přátelské. Dokladem nenávisti vesničanů k obyvatelům tohoto domu je i fakt, že se opuštěná budova stala (stejně jako jeho majitelé předtím) cílem davového lynčování, rabování a vandalského ničení. Stát se, coby majitel všech vylidněných chalup, rozhodl je levně nabídnout k osídlení. Celé pohraničí bylo vylidněné - po Mnichově v roce 1939 odtud byli vyhnáni Češi, po válce pak Němci a většina domů zde byla neobydlená. Když sem v roce 1947 přijeli zájemci o koupi, byly všechny chalupy až na jednu ještě prázdné. Manželé Krejčovi z Prahy, původně oba z Pardubicka, si vybrali právě tuto chalupu pro její polohu a velký pozemek i přes historii domu a nezbytně nutné okamžité opravy. Zcela nepochybnou výhodou byly i dva potoky, které oba vyvěraly ze země na louce, která patří k domu. Od té doby již dům změnil majitele jen v rámci rodiny.

Dům prošel v průběhu půl století mnoha opravami a úpravami, dřevěné trámy byly nahrazeny cihlovou stavbou, byla vyměněna veškerá okna a výměnou prošla i střecha, kdy byly dřevěné došky nahrazeny asfaltovým papírem pokrytým břidlicí, který se vyrábí v nedaleké Svobodě nad Úpou. Veškeré úpravy a opravy však byly dělány tak, aby zůstal zachován původní ráz stavby i její duch.

O kešce

Samotná keška je velikosti Regular a jedná se o plastovou krabici o objemu 3 litry. Při jejím hledání nemusíte mít strach z odhalení mudly - osazenstvo nejbližšího stavení je geocachingu nakloněno a tudíž dávejte pozor pouze na případné procházející mudly (kterých tu však mnoho nebývá!). Pokud v blízkosti umístění kešky uvidíte stát auto/auta, dávejte pozor na geopsiska, která pobíhají po louce za plotem. Jsou sice přátelská, ale mají velice uštěkanou povahu a své teritorium si chtějí bránit. Proto pokud byste tedy chtěli vstoupit na pozemek (např. pro pitnou vodu apod.), pokuste se nejprve zavolat někoho z jejich páníčků!

Samotná keška, resp. předměty na výměnu, nejsou nijak speciálně zaměřené, ikdyž v budoucnu se možná nějaké zaměření objeví. Momentálně jsme pro první nálezce připravili FTF karty a drobné předměty s Krakonošem, pro ostatní je zde umístěno několik drobností. Taktéž jsme pro začátek umístili do kešky několik TB a doufáme, že se tu časem budou objevovat další!

Jste v národním parku, proto dávejte pozor na divokou zvěř! Zejména dříve, než budete strkat ruce do jakýchkoliv děr nebo do roští, ujistěte se, že tam není jedovatý had!!! Jejich výskyt není poslední dobou moc častý, ale přesto se zde vyskytuje chráněná Zmije, která dokáže člověka usmrtit během několika hodin od kousnutí!!!
Při chůzi lesem nekuřte, zejména v letních měsících dávejte pozor, aby nedopalek nezpůsobil lesní požár!!!

Ke kešce vede několik cest, z nichž tu zmíníme 3 nejpoužitelnější. V okolí se nachází ještě další dvě kešky ( GC186EG - "Na krizove ceste/On the Way of the Cross" a GCNQ82 - "Hrabecí/Greflich") , proto zde umísťujeme nejprve mapu okolí a popis cesty bude následovat:

Cesty k nalezení

Možností k nalezení je spousta, zde uvádíme tři nejpravděpodobnější:

Cesta č. 1

Size: Size: Regular (Regular)      Difficulty: 1.5 out of 5      Terrain: 1.5 out of 5

Tato cesta umožňuje odlovení kešky téměř stylem drive-in. -= Veselý Výlet =- Pokud nechcete riskovat velkou pokutu, musíte se nejdříve zastavit na některém centru KRNAP pro jednorázové povolení k vjezdu na trasu Horní Maršov - Stará hora 13 (doporučujeme infocentrum Veselý výlet Loc: 50°39'52.777"N, 15°48'27.151"E - zde si také můžete vypůjčit klíče od hrádku Aichelburg, který je na protějším kopci a u kterého/ve kterém je ukryta další keš. Ještě jedna je pak u kapličky, která je nad Veselým výletem, ale tam je prudší stoupání po kamenité křížové cestě...). Pak dojeďte na náměstí v Horním Maršově a vyjeďte směrem na Lysečiny a Albeřice (tedy na sever), projeďte kolem hostince Pod Starou horou (Loc: 50°39'44.993"N, 15°49'15.407"E), -= Křižovatka asfaltky a lesní cesty =- kde si mimochodem můžete dát výborné jídlo za rozumnou cenu, a u penzionu Drahník (Loc: 50°40'9.673"N, 15°49'18.639"E) odbočte prudce vlevo a nahoru do kopce. Držte se asfaltové cesty a na rozcestí směřujte mírně vpravo (více do kopce), až se dostanete na planinu těsně vedle hájenky. -= Lesní cesta ke kešce =- Podíváte-li se šikmo vlevo nahoru, uvidíte mezi stromy prosvítat chalupu č. 13 (v zimě je osvětlena svítícími řetězy). Pokračujte dál po asfaltové cestě nahoru, až narazíte na rozcestí, kde vlevo vede již jen lesní cesta. Po té se vydejte pokud možno pěšky (geovůz odstavte např. vedle asfaltky např. v pravotočivé zatáčce těsně nad zmíněným rozcestím) až na místo uložení kešky. Dejte pozor v zimě - cesty nejsou protažené, bývají zaváté a překvapivě nepoznáte, která cesta je asfaltová a která ne. Dokonce i některé průseky v lese vypadají jako cesty!

Cesta č. 2

Size: Size: Regular (Regular)      Difficulty: 1.5 out of 5      Terrain: 2.5 out of 5

Tato cesta je pěší, přičemž celá procházka je až na několikasetmetrový úsek prudšího stoupání zcela nenáročná a je zhruba 4km dlouhá. Zaparkujte svůj geovůz u hlavní silnice z Horního Maršova do Lysečin a Albeřic, -= Možnost odstavení geovozů =- např. naproti penzinonu Drahník (Loc: 50°40'9.673"N, 15°49'18.639"E) hned za značkou "Horní Maršov - Dolní Lysečiny" a vydejte se pěšky po asfaltové cestě nahoru do kopce. Držte se asfaltové cesty, po vyjití cca 600m prudkého kopce pokračujte už téměř po rovině - opět po asfaltce a na dalším rozcestí směřujte mírně vpravo (více do kopce), až se dostanete na planinu těsně vedle hájenky. -= Pohled na hájenku od kešky =- Podíváte-li se šikmo vlevo nahoru, uvidíte mezi stromy prosvítat chalupu č. 13 (v zimě je osvětlena svítícími řetězy). Pokračujte dál po asfaltové cestě nahoru, až narazíte na rozcestí, kde vlevo vede již jen lesní cesta. Po té se vydejte až na místo uložení kešky. Dejte pozor v zimě - cesty nejsou protažené, bývají zaváté a překvapivě nepoznáte, která cesta je asfaltová a která ne. Dokonce i některé průseky v lese vypadají jako cesty!

Cesta č. 3

Size: Size: Regular (Regular)      Difficulty: 1.5 out of 5      Terrain: 3.5 out of 5

Tato cesta je určena pro fyzicky zdatnější kačery, kteří se rádi projdou těžším terénem. -= Možnost odstavení geovozů =- Délka cesty je shruba 6km různě obtížným terénem - převážně po lesních pěšinách. Cestu doporučujeme začít u hostince Pod Starou horou (Loc: 50°39'44.993"N, 15°49'15.407"E) a odtud do kopce po zelené značce kolem sjezdovky Třešňovka, až dojdete na asfaltovou cestu. Zde odbočte vlevo, pokračujte asi 100m do kopce a na velkém rozcestí pokračujte opět do prudšího kopce po zelené značce. Ta vás dovede až k rozcestníku "Pod Starou horou", který je těsně u asfaltové cesty. -= Lesní cesta ke kešce =- Odtud se vydejte po asfaltce směrem dolů, projděte závoru a za první ostrou zatáčkou vlevo je odbočka - lesní cesta vpravo, která vás zavede až ke kešce. Po úspěšném odlovení a případném občerstvení (u chalupy č. 13 teče výborná pramenitá voda a rádi vám uvaříme i kávu nebo čaj ;o) doporučujeme pokračovat přímo z kopce dolů. Dejte pozor na protékající potoky, které v některých místech vytvářejí z louky bažiny. Nejsou nijak rozsáhlé a v žádném případě nejsou nebezpečné, ale rozhodně není nijak příjemné strávit zbytek cesty v mokrých botách! Po překročení vyježděné cesty, viditelné i od naší kešky, pokračujte podél lesa mezi ostatními chalupami přímo dolů. -= Všude kolem jsou krásné výhledy do kraje =- Tímto způsobem dorazíte brzy ke kapličce sv. Anny, u které se nachází moc pěkná keš GC186EG - "Na krizove ceste/On the Way of the Cross". Odtud pak již zbývá jen sejít po křížové cestě dolů k Veselému Výletu a po hlavní silnici na Pec pod Sněžkou dojít asi kilometr na náměstí do Horního Maršova. V zimě se NEDOPORUČUJE tuto trasu procházet - bývá tu hodně sněhu!!!

Doufáme, že se vám naše keška bude líbit stejně jako okolí, výhled do kraje a procházka v přírodě - to je ostatně její účel. Vaše FofrMišky.